1 maand / monkey moutain hill - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van manuela Velde - WaarBenJij.nu 1 maand / monkey moutain hill - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van manuela Velde - WaarBenJij.nu

1 maand / monkey moutain hill

Blijf op de hoogte en volg manuela

26 April 2017 | Kenia, Kisumu

hallo allemaal,
wat vliegt de tijd toch he, we zitten hier nu al voor bijna 5 weken in Kisumu. De tijd vliegt echt voorbij met alle lieve en leuke mensen hier.

ondertussen sta ik ook al 2 weken op de pediatric department met de kinderen, het is super leuk en leerzaam de kindjes zijn allemaal heel erg ziek en daarvoor moet gezorgd worden. Het is weer iets anders om met kinderen te werken omdat je dat in Nederland natuurlijk niet zomaar doet op stage. De meeste kindjes hebben heftige malaria, zijn echt helemaal uitgedroogd of hebben tetanus etc. Iedere dag en nacht is de moeder van het kindje bij hen om hen ook in de gaten te houden en te steunen.

Iedere ochtend begin ik om 07;30u wat echt heel vroeg is, want besef even dat het bij jullie dan een uurtje vroeger is .. haha! Als ik om half 8 begin, beginnen we met een meeting met alle studenten, verpleegkundige dokters en assistentes het is dan een hele drukke bedoeling. De meeting is voor de bespreking van de nachtdienst die gedraaid is, daarin wordt ieder kind per stuk besproken. De ene mag soms na huis en de andere mag nog wat extra medicatie zo houd je dat bij en schrijf je dat op.
Na de groepsmeeting wat meestal 1 uur duurt maak je alles clean en steriel, zoals ; instrumenten de tafels en stoelen etc. Daarna begint het werk echt pak je van ieder kind zijn portifolio en kijk wat hij/zij nodig heeft en dat dien je toe; injecties/ ORS/ paracetamols van alles en nog wat. Wat is het zielig voor de kindjes want de injecties doen zoveel zeer natuurlijk gelukkig zijn de moeders en dan ook voor troost!!

wanneer dat gedaan is bij ieder kind is het meestal half 1 en dat betekent dat het lekker lunch tijd is waar je dan ook echt naar uitkijkt. Om 3 uur doe je precies hetzelfde en soms hebben ze dan andere medicatie nodig.
Heel veel kinderen zijn blij dat ik soms rond loop om ze even te kietelen of over de bol te aaien want ook hun hebben aandacht nodig van iemand. de meeste kindjes blijven er tot maximaal 1 week, wanneer er iemand langer is dan 1 week is er ook de kans dat hij of zij gaat overlijden ook daar heb je dan mee te dealen wat soms heftig kan zijn maar toch krijgen ze hier goede hulp en medisch advies. en accepteer je dat ook.

Wij lopen 4 dagen stage en op vrijdag zijn we vrij, het is zwaar 4 dagen je ziet heftige dingen en werkt hard aangezien ze denken dat je heeel veel kan. In het weekend plannen we onze uitjes, zo zijn we na Monkey mountain hill geweest. We dachten dat het een beetje het zelfde was al Kaka mega forest zoals de vorige blog maar dat viel toch wel even heel erg tegen..... Monkey mountain was het heel zwaar, letterlijk bloed zweet en tranen maar wanneer je het eind punt haalt mag je trots zijn op jezelf. een berg ophiken van 1800 meter dan is niet niets.. het uitzicht was prachtig & hoe vet is het nou? Lunchen op een berg van 1800 meter haha! 4 uur waren we onderweg op de heen weg de terug weg deden we sneller met 3uurtjes.

toen we thuis kwamen wilde we nog opstap maar eigenlijk waren we wel heel moe.. Toch waren we bikkels en gingen we. Signture heet de club super leuk, en wat kunnen de Kenianen toch goed dansen haha..
alles ging goed de hele dag tot we 5 minuten voor vertrek naar huis gingen.. We namen afscheid van wat mensen tot iemand op me teen ging staan en me teen nagel er voor de helft aflag. Wat deed dat pijn zeg na het thuis goed verzorgt te hebben en Sarah nog geholpen heeft was het weer netjes. Dit is nu week geleden en Sarah was trots op me dat het nog niet geïnfecteerd was aangezien dat hier niet zo moeilijk is. het is een kwestie van bijhouden en met me teen gaat het nu gelukkig super goed.

Ik baal wel dat de tijd zo snel gaat van mij mag de tijd wel wat langzamer gaan maarja, genieten van iedere dag en dat is wat we zeker doen!!
Liefs uit Kisumu! XXXX

  • 26 April 2017 - 14:43

    Nina:

    Weer leuk om je verslag te lezen !! Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Ik snap helemaal wat je bedoeld met dat het wat langzamer mag gaan...
    Geniet ervan meis!!

    Dikke kus

  • 26 April 2017 - 15:35

    Noey:

    Wowww de tijd gaat echt heel snel! Wat een ervaringen maak je allemaal mee zeg poeh! Wat fijn dat je het naarbje zin hebt!

    Xxx

  • 26 April 2017 - 19:21

    Papa En Mama:

    hoi lieverd wat zijn wij super trots op jou wat jij daar allemaal meemaakt te veel om op te noemen gelukkig houd je me ook via app op de hoogte en stuur je prachtige foto,s de tijd gaat zeker snel voor je het weet ben je weer thuis.
    geniet nog van allle mooie momenten die je daar zeker nog zult hebben

    dikke kus van ons alle 3 xxx

  • 27 April 2017 - 08:59

    Maria Natasja:

    hoi wijffie,
    ik kan me heel goed voorstellen dat je de tijd vlug vind gaan,je maakt natuurlijk ook veel mee,leuke en minder leuke dingen ,heerlijk dat je ook even opstap bent geweest en leuke mensen hebt ontmoet ..we kijken uit naar je volgende belevenissen meiss een hele dikke knuffel geniet nog daar xxx

  • 27 April 2017 - 13:27

    Hilde En Peter :

    Hee Manu leuk om weer wat te lezen! Veel succes nog en als de tijd vliegt is dat n goed teken: dan heb je t zeker naar je zin. Xxx van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

manuela

Hoi, Ik ben Manuela van der Velde. Ik volg de opleiding doktersassistente niveau 4 op het Kellebeek in Roosendaal, en zit momenteel in het 2e leerjaar. Voor mij stage, ga ik naar Kenia voor 3 maanden. ik verblijf de eerste weken in Kisumu en tegen de helft verhuizen we naar Rangala het platteland! Ik hoop dat jullie mee kunnen genieten door middel van mijn reisverslagen en twijfel niet, laat gewoon een reactie achter! :) Heel veel liefs, Manuela van der Velde

Actief sinds 23 Jan. 2017
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 92641

Voorgaande reizen:

23 Maart 2017 - 18 Juni 2017

Mijn eerste reis

24 Maart 2017 - 20 Juni 1998

Kenya 2017

Landen bezocht: