OPD DEPARTMENT/ KAKA MEGA FOREST - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van manuela Velde - WaarBenJij.nu OPD DEPARTMENT/ KAKA MEGA FOREST - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van manuela Velde - WaarBenJij.nu

OPD DEPARTMENT/ KAKA MEGA FOREST

Blijf op de hoogte en volg manuela

04 April 2017 | Kenia, Kisumu

Daar zitten we weer, te wachten tot je eindelijk op internet kan om een blog te schrijven of om je stage opdrachten te maken. Maarja gelukkig kan in Kenia alles op het gemak en zonder zorgen haha.

Ik zit hier nu 12 dagen en de dagen vliegen voorbij. Iedere maandag t/m donderdag ben ik op stage en in het weekend doen we leuke uitstapjes of gaan we uiteten en wachten op de zonsondergang. Op stage moest ik zeker wennen vooral aan de taal want bijna iedere patiënt spreekt Swahilisch onderling en wanneer ik een patiënt help is het wel Engels, maar gelukkig leer je wel af en toe woorden zoals Karibu ( welkom ) sawa (oke) Santa (dankjewel)

Momenteel werk ik nu op de OPD ( Out Patient Department) Daar komen alle mensen voor de eerste hulp. Het is heel anders dan in Nederland. Mensen maken geen afspraak en komen gewoon binnen lopen, sommige wachten dan ook echt 1/2 uur voordat ze aan de beurt zijn. Soms komen er mensen binnen die echt ernstig ziek zijn en die aan het infuus moeten. Dan is het opschieten geblazen naalden pakken, vloeistof en zo maar door. Wat je ook veel bij de OPD tegen komt zijn ongelukken met motors, tuk- tuks en alles wat eigenlijk rijd, maar dat is ook niet zo gek als iedereen door elkaar heen rijd en met 3e op een motor zit.

Op stage doe ik al best veel, en ze denken ook echt dat ik veel kan. Ik verzorg wonden waarbij de huid er echt al afligt, ik zet injecties en help met hechten en assisteer de dokters. Ook heb ik een bevalling gezien, en wat was het een mooi kindje en gelukkig helemaal gezond en de moeder ook!

De dagen vliegen voorbij, je werkt tot 4u. Dan kom je thuis en ga je douche eten maken afwassen en vaak ook nog boodschappen doen. Ook de weekenden vliegen voorbij en we hebben in die 12 dagen al prachtige dingen gezien zoals de Hippo's ook zijn we Kaka Mega Forest geweest dat is een tropisch regenwoud dat je kunt bewandelen en uiteindelijk kom je dan bij een rivier uit. De wandeling schatten ze meestal op 3 a 4 u maar wij waren er al na 2,5 u maar daarin tegen waren we wel echt kapot. Tijdens de wandeling hebben we mooie dingen gezien zoals apen, mooie vogels en vlinders. alles was groen en mooi. Daarna zijn we bij Mon ami wisten eten lekker pizza's hmmmm wat heb ik die gemist.
Ja, ik kan hier wel wennen! En ik kijk nu al uit naar de andere afdelingen.

Tot snel!

  • 04 April 2017 - 20:32

    Nina:

    Leuk om je verslag weer te lezen en te zien dat je het zo naar je zin hebt !!
    Mon Ami is leuk he haha!
    Nog heel veel plezier en geniet ervan.
    Ben trots op je xx

  • 04 April 2017 - 20:55

    Papa:

    Lieve schat wij zijn super trots op je . blij dat het goed geniet van alle mooie momenten
    veel liefs papa mama en yuri

  • 04 April 2017 - 21:56

    Noa:

    Fijn dat het allemaal goed gaat daaro! Geniet van alles wat je daar mag doen en zien. Ben trots op je meiss :)
    Liefs

  • 04 April 2017 - 22:31

    Elga:

    Wat goed van je Manuela dat je al zo goed kunt meedraaien en al zoveel zelfstandig kunt doen! Je wordt vast een hele goede schakel in de afdeling waar je werkt. Heerlijk dat jullie in het weekend er met elkaar op uit kunnen, veel plezier!!

  • 04 April 2017 - 22:31

    Elga:

    Wat goed van je Manuela dat je al zo goed kunt meedraaien en al zoveel zelfstandig kunt doen! Je wordt vast een hele goede schakel in de afdeling waar je werkt. Heerlijk dat jullie in het weekend er met elkaar op uit kunnen, veel plezier!!

  • 04 April 2017 - 22:45

    Anne:

    Klinkt goed buurmeisje !!

  • 04 April 2017 - 22:44

    Anne:

    Klinkt goed buurmeisje !!

  • 05 April 2017 - 07:24

    Sigi:

    Klinkt leuk! Zeker ook leuk dat je best veel mag doen! Geniet van alles daar!
    Xx

  • 06 April 2017 - 08:19

    Maria Natasja:

    toppie om weer iets van je te horen meiss en dat je het ontzettend naar je zin hebt.
    Maar tegelijkertijd ook zo ontzettend veel leert,maar in je vriije tijd ook veel kan ondernemen,geniet lieverd ,we kijken uit naar je volgende verhaal liefs xx

  • 06 April 2017 - 10:55

    Sylvie:

    Amai schattie, je geniet vollop van je stage en omgeving, goe bezig, doet me plezier, dikkebees, xxx

  • 21 April 2017 - 02:26

    Biggy:

    Heerlijk om alles te beleven op deze manier. Is het okay als ik jouw blog vertaal naar Engels, ik blijf alles hier maar herhalen met je Engels amerikaanse Vrienden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

manuela

Hoi, Ik ben Manuela van der Velde. Ik volg de opleiding doktersassistente niveau 4 op het Kellebeek in Roosendaal, en zit momenteel in het 2e leerjaar. Voor mij stage, ga ik naar Kenia voor 3 maanden. ik verblijf de eerste weken in Kisumu en tegen de helft verhuizen we naar Rangala het platteland! Ik hoop dat jullie mee kunnen genieten door middel van mijn reisverslagen en twijfel niet, laat gewoon een reactie achter! :) Heel veel liefs, Manuela van der Velde

Actief sinds 23 Jan. 2017
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 92654

Voorgaande reizen:

23 Maart 2017 - 18 Juni 2017

Mijn eerste reis

24 Maart 2017 - 20 Juni 1998

Kenya 2017

Landen bezocht: